ویدئو | تجمع بانوان مشهدی درفراق خادم الرضا (ع) و یاران شهیدش مادرانه‌های بانوان مشهدی در فراق شهادت خادم الرضا (ع) و یارانش + تصاویر خانم پرستار مشهدی از تجربه‌ شیرین مادر چهار فرزند بودن می‌گوید آخرین سخنان شهید آیت الله رئیسی درباره بانوان + فیلم و عکس خزعلی: آیت‌الله رئیسی بر تحکیم خانواده و پیگیری امور بانوان تاکید داشتند هشت چکاپ مهم برای بانوان فیلم «زنانی که با گرگها دویده‌اند» اکران می‌شود؟ خزعلی: به دنبال افزایش دورکاری برای مادران شاغل هستیم بازارچه محصولات بانوان کارآفرین در دهه کرامت به صورت کشوری برگزار شد تصاویری بی‌مانند از جلوه‌های هنر در حرم بو می‌کشم طراوت این چشمه‌سار را ندا شهسواری برای سومین بار المپیکی شد گپ‌وگفت با نویسنده‌ای که ۴ کتاب امام‌رضایی دارد | هیچ‌وقت به تکرار نرسیدم گوهرشاد خاتون گزارشی از حضور کاروان «زیر سایه خورشید» در منازل خانواده شهدا | مهمانِ مامان در آستانه تاریخ رند (۰۳/۰۳/۰۳) وزارت بهداشت برای متقاضیان سزارین‌های تقویمی خط‌ونشان کشید درباره خبرنگار شهیر فلسطینی که مهمان جشنواره «صبح» است | خون دلی که لعل شد‌ تیم ملی هاکی بانوان کشور در جایگاه پنجم آسیا قرار گرفت مردان و زنان ایرانی سال گذشته در چند سالگی پدر و مادر شدند؟ آشنایی با بیماری‌های شایع زنان و درمان آن اضطراب درونی والدین و چرخه سرنوشت فرزندان
سرخط خبرها
زنان در قیامی اثرگذار | نگاهی به کتاب «یک روز آزادی زن»

زنان در قیامی اثرگذار | نگاهی به کتاب «یک روز آزادی زن»

  • کد خبر: ۲۰۴۴۶۵
  • ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
کتاب «روز آزادی زن» تاریخ شفاهی اولین راهپیمایی و تظاهرات زنان در جریان انقلاب اسلامی و قیام ۱۷ دی ۱۳۵۶ در مشهد است.

به گزارش شهرآرانیوز، این کتاب قیام ۱۷ دی زنان مشهد را روایت می کند و شامل هشت فصل است: «رهایی از بند»، «قیام علیه طاغوت»، «کوچه‌های بنبست»، «زندان زنان»، «تلاش برای آزادی»، «پژواک صدای زنان»، «ضمائم» و «اسناد و تصاویر». «روز آزادی زن» به کوشش خانم‌ها سمیه ذوالفقاری، ندا ترکمنچه و ملیحه بخشینژاد تحقیق و گردآوری شده که نشر «راه یار» با حجم ۱۸۵ صفحه راهی بازار کتاب کرده است.

در ابتدای کتاب، با اتوبوس آبیرنگ شهربانی همراه میشویم که جلو در آهنی بزرگ زندان زنان نگه میدارد و بیست و چند زن چادری از اتوبوس پیاده میشوند. این فصل، دستگیری این زنان در تظاهرات و ورود آن‌ها به بند عمومی زندان زنان مشهد را به تصویر میکشد.

فصل سوم، «روز آزادی زن»، روایت کوچه‌های بنبستی است که تظاهرکنندگان پس از راهپیمایی در آن‌ها در پی یافتن محلی برای پناه گرفتن هستند.

فصل چهارم به توصیف زنان زندانی میپردازد و ترسها، نگرانی‌ها و شرایط زنان در زندان را شرح می دهد.

فصل هفتم با عنوان ضمیمه نخست کتاب، به معرفی راویان کتاب میپردازد. فصل هشتم کتاب نیز دارای اسناد و تصاویری مرتبط با موضوع کتاب است.

اهمیت راهپیمایی ۱۷ دی زنان مشهد در دل خفقان سیاسی و فرهنگی دوران پهلوی، به اضافه نگرانی برای از دست رفتن اطلاعات در گذر زمان، باعث شد بخش تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بررسی پروژه «قیام ۱۷ دی ۱۳۵۶ زنان مشهد» را آغاز کند.

همچنین رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۸۶ درباره این واقعه و اهمیت آن فرمودند: «در دیماه ۱۳۵۶، روز هفدهم‌دی‌ماه در مشهد، یک اجتماع عظیمی، تظاهراتی از زنان مسلمان با شعار «حفظ حجاب» راه افتاد. ما آن وقت در تبعید بودیم. خبر آن را شنیدیم که زنان مؤمن و مسلمان و شجاع چنین حرکتی را به راه انداخته‌اند.»

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.